Johannes Møller i Lynæs. Foto © Rasmus Cornelius Nielsen

Maleren
Johannes E. Møller

Født 1953 i Frederikshavn. Uddannet på Det Jyske Kunstakademi i Århus 1973 -76. Professionel billedkunstner med speciale i marinemaleri. Har udført en lang række opgaver for virksomheder, museer og private i ind- og udland.

"jeg begyndte at tegne i to-treårs alderen, som mange andre børn. Altid noget med skibe, fordi jeg ville være sømand. Det var min bedstefar. Han var kaptajn, og han sejlede i de store sejlskibe da han var ung. Det rene eventyr for mig.
De fleste børn dropper tegningerne når de bliver lidt ældre. De begynder at stille højere krav til deres værker. Det skal ligne. Det bliver frustrerende; det er ikke længere sjovt. Af en eller anden grund fortsatte jeg kampen, og begyndte i en tidlig alder også frygtløst med oliemaleri på lærred.
Min tidlige ungdoms idealer var malere fra tiden omkring år 1900 og der op til – Corot, Manet, Monet, Sargent og Winslow Homer. Samtidig var jeg tiltrukket af surrealismen.
Da jeg var 15 år, kom jeg på et togt med skoleskibet Georg Stage. Senere sejlede jeg som dæksdreng i rederiet ØK. Kommet hjem fra en rejse på Vestafrika søgte jeg lidt for sjov ind på Det Jyske Kunstakademi i Århus – og blev optaget.
På akademiet lærte jeg først og fremmest noget om hvor meget der skal knokles for at blive bare nogenlunde ferm til tegning og maleri, i den klassiske stil jeg stræbte efter. Tre år senere gav jeg op. Jeg følte mig talentløs.
I stedet for kastede mig over min anden store kærlighed, musikken. På akademiet havde jeg mødt sangeren og maleren Lars Hug. Vi begyndte at spille sammen med kammeraten Jens Valo. Orkesteret Kliché opstod, og blev hovedindholdet i de følgende år. Så vidt jeg husker malede jeg ikke et eneste billede i ti år.
Først da jeg flyttede fra byen til  Himmerland, ud under den store himmel, kom lysten tilbage. Jeg satte mig ud i landskabet med mine malergrejer – som de gamle malere jeg så op til. Men jeg kunne ikke bare helt give slip på søens verden. Det udviklede sig til en kombination: Marinemaleri.
Min første læreplads var fiskerlejet Lild Strand i Thy. Et sted jeg bliver ved med at vende tilbage til. For at forstå vandets arkitektur sad jeg i havkanten og malede utallige studier af Vesterhavets bølger. I 1990-erne var jeg så heldig at få mulighed for flere længere male-ophold på mit højt elskede Færder Fyr i indsejlingen til Oslo-fjorden. Senere også Skrova Fyr ved Lofoten. Med mellemrum har jeg været på inspirerende sørejser. Over Atlanten under sejl på fuldriggeren Georg Stage. En tur med skoleskibet Danmark fra Cork i Irland til Helsingør. Diverse ture med fragtskibe og andre fartøjer, ofte i  forbindelse med opgaver for rederier, museer og private samlere.
I dag bevæger jeg mig rundt mellem forskellige stilarter, drevet af nysgerrighed og spontanitet. Jeg lægger mig ikke fast på en bestemt genre. Jeg oplever dét at male som et konstant eksperiment; en vedvarende søgen efter at udtrykke en hensigt i sit indre. Gennem årene har jeg tilegnet mig en håndværksmæssig kunnen der gør det muligt for mig at genindføre begrebet leg fra barndommens maleri. Jeg leger bevidst med
de utallige billedkunstneriske muligheder; maler figurativt, maler abstrakt, i akvarel, olie, akryl, litografi, airbrush, monotypi, surrealistisk, nostalgisk, maritimt – en vedvarende ekspedition der går ud på at lede efter den indre hensigt i mit kunstneriske arbejde.
Som Buddha sagde: ”Hensigten med livet er at lede efter hensigten med livet."
Om digitale reproduktioner
"Jeg har altid været fascineret af det trykte medium; af grafik, grafisk design, litografi
og kunstreproduktion. Over tyve årskalendere har jeg leveret billeder til. Heraf ti skibskalendere for Hempels Skibsfarver, der udkom world wide i store oplag. På den måde kender jeg en del til firefarvers offset-tryk, som er standard for tryksager med farvegengivelse af billeder. Offset-trykket er oppe imod en hel del begrænsninger i kvaliteten af reproduktionerne. Farverne i det trykte kommer aldrig i nærheden af gløden i
de originale forlæg – hvilket kan være uhyggelig skuffende for dén der har malet billederne.
Jeg kender alt for godt ærgelsen ved at modtage en ny tryksag som en kalender, hvor
reproduktionerne står gråligt og trist på papiret i forhold til originalerne. Jeg har for længst opgivet at reproducere mine billeder i denne teknik. Men da tiden var moden til det, dukkede en helt ny reproduktionsteknik op: Digitalt styret inkjet-print, hvor små dyser sprøjter lysægte farver på papiret, uden fysisk kontakt, og uden raster. Sædvanligvis printes med mindst ni farver, hvilket i sig selv giver en langt større præcision
i gengivelsen end de fire offsett-trykfarver (magenta, cyan, gul, sort).
Da jeg første gang stod ved siden af printeren hos en top-dygtig trykker og så et af mine favoritmalerier komme langsomt ud af maskinen, var jeg begejstret. WOOUW! Næsten bedre end originalen. Endelig en overbevisende metode."​​​​​​​
"Et udvalg af mine billeder her på webgalleriet er sat i produktion som digitale reproduktioner i små oplag, signerede og nummererede. Dette er blevet muligt gennem et samarbejde med fotograf Lars Gundersen, der har indgående erfaring med affotografering og digital reproduktion af billedkunst. For mig er det en glæde at kunne tilbyde disse kvalitetsreproduktioner af mine bedste ting. Det giver billederne et længere liv; jeg har dem stadig omkring mig, selv om originalerne er solgt og borte. Desuden kan flere mennesker få glæde af dem."

Vi tilbyder indramning af vores digitale reproduktioner.
Reproduktionerne indrammes i sølv- eller guldbelagte trælister, med dybt passepartout og anti-reflekterende "usynligt" glas fra Clarity / Larson-Juhl.
Enkelt, stilfuldt og lækkert.
Back to Top